Onder de nieuwe voorwaarden wordt van zorgaanbieders gevraagd om privacygevoelige informatie over cliënten en hun ouders te delen met de gemeente.
Door op deze manier te werken zouden behandelaren hun beroepsgeheim en de privacywetgeving (AVG) schenden. Daarnaast zorgen de nieuwe eisen voor een forse administratieve belasting, waardoor minder tijd overblijft voor directe zorgverlening.
“We willen geen cliënten in de steek laten, maar kunnen en mogen onze professionals niet vragen om te werken onder voorwaarden die in strijd zijn met hun beroepsethiek,” zegt Fred Pijls, raad van bestuur van GGz Breburg. “De nieuwe werkwijze die de gemeente vraagt, is voor ons niet uitvoerbaar zonder in te gaan tegen onze wettelijke en ethische kaders.”
Zorg voor huidige cliënten en crisiszorg blijft beschikbaar
GGz Breburg blijft zorg bieden aan cliënten die al in behandeling zijn, zolang dit binnen bestaande beschikkingen mogelijk is. Zodra een nieuwe beschikking aangevraagd moet worden, ontstaat echter opnieuw de situatie waarin van behandelaren wordt gevraagd om privacygevoelige informatie te delen met de gemeente. Omdat dit niet verenigbaar is met het beroepsgeheim, kan GGz Breburg daar niet aan voldoen. We zijn nog zeer actief met de gemeente in gesprek over de mogelijkheid om voor bestaande cliënten het oude format van beschikkingen te blijven gebruiken, zodat de zorg gecontinueerd kan worden zonder schending van het beroepsgeheim. Lukt dit niet, dan is de gemeente Breda verantwoordelijk voor het organiseren van passende vervolgzorg bij een andere aanbieder en zullen we zorgen voor een goede overdracht.
De crisiszorg (zoals de crisisdienst, Spoedmodule/IHT en crisisbedden) blijft wél beschikbaar voor jeugdigen uit Breda. Hierbij geldt echter een maximale duur tot het moment waarop een beschikking nodig is; daarna ligt het initiatief bij de gemeente om verdere zorg te organiseren, aangezien GGz Breburg dan gezien het beroepsgeheim en de AVG opnieuw niet aan de gestelde voorwaarden kan voldoen.
Intensief overleg zonder oplossing
De afgelopen maanden heeft GGz Breburg intensief overleg gevoerd met de gemeente Breda om tot werkbare afspraken of dispensatie te komen. Het gezamenlijke doel was steeds om te blijven voldoen aan professionele normen, wettelijke verantwoordelijkheden en een effectieve manier van werken.
Ondanks deze inspanningen houdt de gemeente vooralsnog vast aan de nieuwe eisen. Hierdoor resteert geen andere keuze dan het moeilijke besluit om te stoppen met het aannemen van nieuwe jeugdcliënten uit de gemeente Breda.
Oproep tot samenwerking en zorgvuldigheid
GGz Breburg benadrukt dat dit besluit met pijn in het hart is genomen. “We geven niet op. Deze situatie gaat ons enorm aan het hart, omdat wij verwachten dat er in de regio geen andere specialistische jeugd-ggz-aanbieders zijn die deze zorg eenvoudig kunnen overnemen. Juist daarom blijven we intensief in overleg met de gemeente Breda om samen tot een oplossing te komen. Dat doen we niet alleen, maar in nauwe samenwerking met andere betrokken partijen, zoals verwijzers en andere jeugdzorgaanbieders, omdat we het onze gezamenlijke verantwoordelijkheid vinden dat jeugdigen de zorg krijgen die zij nodig hebben,” aldus Fred Pijls.