Voor het indienen van een klacht of meer informatie kun je contact opnemen via onderstaande gegevens:
Postbus 770, 5000 AT Tilburg
RegionaleKlachtencommissieWvggz@ggzbreburg.nl
Secretariaat: 06 51 45 25 57
Klachten en Complimenten
Wil je ons een compliment geven, of vind je dat we iets beter hadden moeten doen en wil je een klacht indienen? In beide gevallen horen we dat graag. Jouw ervaringen helpen ons om onze zorg en service te verbeteren.
Je kunt je compliment of klacht het beste rechtstreeks vertellen aan degene die ervoor verantwoordelijk is. Wil je dat niet, of weet je niet bij wie je moet zijn? Dan zijn er verschillende mogelijkheden om het met ons te delen. We hopen dat je er gebruik van maakt, vooral als je ergens ontevreden over bent, want we lossen het probleem graag op.
Waar dien ik een klacht in?
Klachtenopvang cliënten
Postbus 770, 5000 AT Tilburg
Klachtenopvang@ggzbreburg.nl
Algemeen: 088 - 0161616
Secretariaat: 06 - 514 525 57
Of vul het online klachtenformulier in.
Bij vragen neem contact op met de klachtenfunctionaris
Klachtenfunctionarissen
Mw. A. Breeuwsma (06) 20 94 91 92 Aanwezig op maandag, dinsdag en donderdag
Mw. H. Meijs (06) 82 43 70 08 Aanwezig op woensdag en vrijdag
Deze infographic helpt je om de klachtenprocedure inzichtelijk te maken.
Hoe gaan we met je klacht om?
Onze klachtenfunctionaris luistert naar iedereen die een klacht heeft over GGz Breburg. Zij stelt zich neutraal op en bespreekt met je hoe je het best met je klacht kunt omgaan.
-
Als je alleen iets wilt doorgeven en geen behoefte hebt aan een gesprek, dan kun je een brief of e-mail schrijven aan de klachtenfunctionaris. Zij geeft je klacht vervolgens door aan degene die er verantwoordelijk voor is.
-
Als je een probleem wilt oplossen of uitpraten, dan kan de klachtenfunctionaris een bemiddelingsgesprek of -traject starten. Zo kom je op een snelle en informele manier in gesprek met de juiste mensen. Bijna alle klachten worden op deze manier naar tevredenheid opgelost. Mocht dat bij jou niet lukken, dan kan de klachtenfunctionaris je vertellen wat je nog meer kunt doen. Zo kun je een formeel oordeel over je klacht aanvragen.
Je kunt alleen een klacht indienen over jouw ervaring of situatie, maar je mag wel iemand anders machtigen om dit namens jou te doen. Als het gaat om iemand die is overleden, dan kunnen de directe nabestaanden een klacht indienen. Bekijk het reglement voor algemene klachten.
Hoe krijg ik hulp bij het bespreken van mijn klacht?
Als je hulp wilt bij het formuleren of bespreken van je klacht, dan kun je terecht bij de PatiëntenVertrouwensPersoon (PVP) of Familievertrouwenspersoon (FVP, voor familie en naasten). Zij zijn onafhankelijk van GGz Breburg en kunnen je extra ondersteunen en adviseren.
Familievertrouwenspersoon
Een familievertrouwenspersoon werkt onafhankelijk van de instelling en is gespecialiseerd in het ondersteunen van naasten van mensen met psychiatrische en/of verslavingsproblemen. Heb je vragen over de zorg van uw naaste, wil je weten wat je kunt doen bij klachten of problemen, of wordt de zorg je te veel? Neem contact op met de familie vertrouwenspersoon.
Mw. J. van Nimwegen j.vannimwegen@familievertrouwenspersonen.nl (06) 46 94 38 81
Mw. E. Dietvorst e.dietvorst@familievertrouwenspersonen.nl (06) 15 66 76 90
Of bezoek de website van de Landelijke Stichting Familievertrouwenspersonen (LSFVP)
Patiëntenvertrouwenspersoon
De PVP biedt advies en bijstand wanneer je:
-
te maken krijgt (of hebt gehad) met verplichte zorg. Dat kan verplichte zorg bij GGz Breburg zijn, maar ook verplichte zorg die je thuis (ambulant) krijgt
-
vrijwillig bent opgenomen bij GGz Breburg
-
thuis vrijwillige zorg krijgt, maar te maken krijgt met drang of mogelijke dwang
Contactinformatie Patiëntenvertrouwenspersoon
PVP Regio West Brabant (Incl. Jeugd en locatie Etten-Leur)06 83 83 50 49 / l.heesters@pvp.nl
Liz HeestersPVP Regio Midden Brabant (Tilburg en Dongen)06 27 40 26 85 / r.de.koster@pvp.nl
Ronald de KosterInformatie over de Landelijke PVP is te verkrijgen via:0900 44 48 888 / helpdesk@pvp.nl
Stichting PatiëntenVertrouwensPersonen (PVP)website Stichting PVP.
ZieVoor alle vragen en klachten over de gezondheidszorg kun je ook terecht bij het Adviespunt Zorgbelang.
Meer informatie
Bekijk de folder 'Wat kun je doen als je een klacht hebt?'
Klachten over onvrijwillige zorg (Wvggz)
Als je onvrijwillige zorg krijgt kan je behandelaar beslissingen nemen die je rechten sterk inperken. Daarbij hoort een speciale klachtenprocedure. Dat is het geval bij alle vormen van onvrijwillige zorg die opgenomen zijn in een crisismaatregel of een zorgmachtiging. Deze klachten vallen onder de 'Wet verplichte ggz’ (Wvggz).
Dergelijke klachten kun je indienen bij de Regionale Klachtencommissie Wvggz Midden- en West Brabant. Een Wvggz-klacht wordt altijd behandeld in een hoorzitting van de klachtencommissie. De klachtencommissie bestaat uit leden die niet bij GGz Breburg in dienst zijn. Nadat je klacht is ontvangen, krijgen jij én de aangeklaagde, de gelegenheid nog een mondelinge toelichting te geven. Dit gebeurt in een hoorzitting. Jij, én degene over wie jouw klacht gaat, zijn dan beiden aanwezig.
Tijdens de hoorzitting kun je je naast de PatiëntenVertrouwensPersoon of FamilieVertrouwensPersoon nog laten bijstaan door één andere persoon, zoals een familielid of een vriend(in).